|
Från och med oktober gäller nya EU-regler för politisk reklam, och Meta (företaget bakom bland annat Facebook och Instagram) har valt ett förvånande sätt att tolka dem på. Beslutet innebär att annonser om miljö, klimat och andra samhällsfrågor inte längre är tillåtna på plattformar som Facebook och Instagram. De stoppar all annonsering inom EU som kan tolkas som ”politisk” eller ”samhällsfråga”.
Det betyder att vi på Naturskyddsföreningen, tillsammans med många andra organisationer i civilsamhället, inte längre får annonsera om vårt arbete på plattformar där miljontals människor befinner sig varje dag.
Annonserna har varit ett viktigt sätt för oss att nå nya människor med fakta, inspiration och engagemang. Nu försvinner den möjligheten. Mitt i en tid då naturen, klimatet och demokratin behöver starka röster mer än någonsin.
Därför behöver vi ditt stöd mer än någonsin!
Naturskyddsföreningens största styrka är våra medlemmar, som du, din kompis, din mamma och din kollega. Personer som skickar remissvar, som driver klädbytardagar, som fortsätter prata om naturen och klimatet. Som delar våra inlägg, som kommenterar och som hjälper till att sprida vårt budskap.
Därför ber vi dig nu: hjälp oss hålla samtalet levande.
Gör tre enkla saker idag:
-
Följ oss i de kanaler du använder
👉 Facebook
👉 Instagram
👉 LinkedIn
👉 TikTok
👉 Youtube
-
Gilla, dela och kommentera våra inlägg, det gör stor skillnad nu när vi hindras från att annonsera.
-
Uppmuntra dina följare, dina vänner eller närstående att bli medlemmar! Ju fler vi är desto starkare står vi i dessa motvindar, och vi når fortfarande våra medlemmar med viktiga budskap kring vad som händer i politiken, när vi tystas i andra kanaler. Dela den här länken till en vän.
|